Jak zweryfikować partnera z Indii?

Udało Ci się nawiązać kontakt z potencjalnym partnerem biznesowym w Indiach? Poznałeś go przez Linkedin, WhatsApp albo w serwisie Alibaba? Zobacz jak możesz sprawdzić jego wiarygodność pod kątem prawnym.

Polscy przedsiębiorcy coraz częściej dostrzegają, jak wielkie możliwości rozwoju ich biznesu oferują Indie. Z najnowszego raportu przygotowanego przez TFI PFR wraz z PWC jasno wynika, że Indie to najbardziej perspektywiczny kierunek dla polskich przedsiębiorców (zapoznaj się z raportem tutaj).

Zdarza się jednak, że perspektywa wejścia na nowy ogromny rynek jakim są Indie jest na tyle kusząca, iż na dalszy plan schodzi podstawowa kwestia – z kim ten biznes będziemy prowadzić? Przedsiębiorcy, którzy o tym zapominają, niestety najczęściej zgłaszają się do mnie dopiero z prośbą o pomoc w odzyskiwaniu należności od niedoszłego indyjskiego partnera. Dlatego niezależnie od branży w jakiej działasz, pamiętaj, żeby najpierw sprawdzić partnera, z którym zamierzasz nawiązać współpracę.

Jak w takim razie to zrobić?

W pierwszej kolejności sprawdź jego stronę internetową (jeśli takową posiada), a następnie wejdź na stronę indyjskiego Ministerstwa Spraw Korporacyjnych:

http://www.mca.gov.in/mcafoportal/viewCompanyMasterData.do

Pod powyższym adresem sprawdź czy Twój kontrahent prowadzi działalność w formie spółki kapitałowej (LLC – limited liability company / Pvt Ltd) lub osobowej z ograniczoną odpowiedzialnością (LLP – limited liabity partnership). Więcej o formach prowadzenia działalności w Indiach przeczytasz tutaj.

Wystarczy, że znasz nazwę swojego kontrahenta indyjskiego bądź jego numer rejestrowy, żeby sprawdzić czy znajduje się on w rejestrze (w przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością będzie to numer oznaczony symbolami CIN lub LLPIN).

Aby wyszukać podmiot, kliknij na lupkę, wpisz jego nazwę, a następnie ją potwierdź. Jeśli nazwa pojawi się w polu wyszukiwania, wpisz kod weryfikacyjny i naciśnij „submit”. Jeżeli system nie zidentyfikuje takiego podmiotu, oznacza to, że potencjalny kontrahent nie prowadzi działalności w formie LLC lub LLP. Pozwoli to zweryfikować czy partner w sposób wiarygodny przekazał informacje co do formy prowadzenia swojej działalności.

Dla porządku warto dodać, że skrót CIN (ang. Corporate Identity Number) oznacza numer nadawany spółkom odpowiadającym polskiej spółce z o.o., natomiast LLPIN (Limited Liabilty Partnership Identification Number) oznacza numer nadawany spółkom LLP. Numer CIN składa się z 21 znaków (liter i cyfr) i rozpoczyna się od litery L (listed) lub U (unlisted) w zależności od tego czy spółka jest notowana na giełdzie czy też nie. Kolejne 5 znaków to kod działalności spółki (tzw. industry code pochodzący z National Industrail Classification 2004), następne 2 litery to kod stanu, gdzie znajduje się siedziba spółki, kolejne 4 cyfry to rok założenia spółki, następne 3 litery to informacja czy spółka jest Private (PLC) czy Public (PTP), ostatnie 6 cyfr to numer rejestrowy nadawany przez odpowiedni ze względu na jurysdykcję Registrar of Companies.

Co jeśli Twojego kontrahenta nie ma w rejestrze?

Jeżeli nie uda Ci się znaleźć Twojego przyszłego partnera biznesowego w rejestrze, oznaczać to będzie najprawdopodobniej, że twoim kontrahentem jest np. przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą bądź działalność zbliżoną do formy polskiej spółki cywilnej (unregistered partnership).

Co istotne, w Indiach nie istnieje rejestr odpowiadający polskiej CEIDG, a w przypadku takich działalności nie ma również obowiązku ujawniania danych w rejestrze. Z kolei spółki osobowe bez ograniczonej odpowiedzialności (typu partnership) mogą, ale nie muszą być wpisane do tego rejestru (występuje tu podział na zarejestrowane i niezarejestrowane spółki – registered/unregistered partnership).

W związku z powyższym, nawet jeśli nie udało Ci się znaleźć Twojego przyszłego kontrahenta w rejestrze, nie oznacza to, że prowadzi on swoją działalność nielegalnie bądź nie prowadzi jej wcale. Powinno to natomiast wzbudzić Twoją dodatkową czujność. Dlatego jeśli nie wiesz jaki status i jaką formę prawną ma firma Twojego kontrahenta bądź chcesz zwiększyć swoje własne bezpieczeństwo, poproś także swojego partnera o potwierdzenie adresu prowadzonej działalności (np. poprzez przesłanie zaświadczenia z banku potwierdzającego rachunek firmowy) oraz o podanie numeru PAN (nadawanego na potrzeby podatku dochodowego), najlepiej poprzez przesłanie skanu karty PAN.

Przeprowadzona w ten sposób weryfikacja pozwoli przede wszystkim uzyskać informacje czy kontrahent jest faktycznie tym za kogo się podaje. Ponadto jeżeli w przyszłości współpraca nie poszłaby po Twojej myśli, uprzednie pozyskanie jak największej liczby danych dodatkowo pomoże zlokalizować tego przedsiębiorcę i odzyskać dług – co w przypadku niezarejestrowanych działalności jest zazwyczaj bardziej problematyczne.

Pamiętaj również, żeby w takich sytuacjach unikać modelu współpracy, w którym zapłata następuje dopiero po dostarczeniu przez Ciebie towaru lub wykonaniu usługi. W miarę możliwości umawiaj się z partnerem indyjskim na przedpłatę dokonywaną przelewem z firmowego rachunku bankowego z Indii.

Photo

About Post Author

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*
*